Ärtyvän suolen oireyhtymä ilmoittautuu – taas

En ole saanut muutamaan päivään kirjoitettua mitään, koska ylimääräinen aikani on mennyt vatsakipujeni syiden selvittämisessä. Aloin viime viikolla tuntea kovia, kouristavia kipuja vatsassani. Samanlaiset kivut ovat minulle tuttuja jo entuudestaan. Sen takia tiesinkin heti kipujen alkaessa, että vanha tuttuni, IBS, siellä taas nostaa päätään.

IBS, ärtyvän suolen oireyhtymä on suolistosairaus, joka diagnosoidaan sulkemalla muut mahdolliset vaihtoehdot (esim. keliakia ja laktoosi-intoleranssi) pois. Minulla tämä oireyhtymä todettiin viime vuoden elo- tai syyskuussa, kun olin kärsinyt pahoista vatsakivuista yli kuukauden yhtäjaksoisesti ja siitä viimeiset kaksi viikkoa mikään ruoka ei tuntunut pysyvän sisälläni. Tätä ennen koin samantapaisen oirejakson noin kymmenen vuotta sitten.

Kun kivut viime viikolla alkoivat uudelleen, pelästyin tietysti aivan hirveästi, sillä viime vuonna olin monta viikkoa sängynpohjalla, enkä pystynyt tekemään mitään. Muistan, että jopa television katsominen oli vaikeaa ja vatsakivut olivat niin kovia, että pelkäsin kantavani jotain todella vakavaa sairautta.

Nyt siis kaivoin pikavauhtia ravintoterapeutilta ja lääkäriltä saamani ruokaohjeet esille. Aloin noudattaa niiden mukaista ruokavaliota heti, mutta kivut eivät parissa päivässä muuttuneet mitenkään. Ajattelin ensin, että olo ehkä paranee vasta muutaman päivän päästä, että nyt pitää vain olla kärsivällinen.

Löysin kuitenkin onnekseni ihanan ja oloni pelastavan blogin, Vatsan vapaapäivän, joka on minulla nyt jatkuvasti jollain välilehdellä auki. Blogin kirjoittaja, Vilja, on listannut blogiinsa kaikki vältettävät ja suositeltavat ruoka-aineet. Aloin selata listaa läpi ja osa ruuista olivat samoja kuin saamissani listoissa. Mutta osa ei. Osa poikkesi täysin. Minulle on muun muassa erityisesti suositeltu viinirypäleitä, mutta Vatsan vapaapäivä -blogin listassa ne ovat vältettävien listalla. Siis mitä! Olin hetken todella vihainen. Ensin siitä, että menetin taas yhden herkkuni, mutta vielä enemmän siitä, että olin saanut väärää tietoa.

Taittelin lääkärin ja ravitsemusterapeutin listat takaisin laatikkoon ja olen nyt mennyt näiden Vatsan vapaapäivä -blogin ohjeiden mukaan muutaman päivän ja oloni on täysin erilainen. Vatsakramppeja, eikä minkäänmaailman kipuja ole ollut enää ollenkaan. Olen kokkaillut kurpitsakeittoa ja kanakeittoa sekä hakenut hyvällä omallatunnolla salaattibaarista salaatteja (siihen pienempään kulhoon). Ihanaa, kun niitä voi kuitenkin syödä. Ja ylipäätään ihanaa, kun voi nyt syödä ilman kipuja. Kanakeittoon valitsin vatsalle sopivia kasviksia (naurista, lanttua ja porkkanaa), vaihdoin kerman laktoosittomaan ja maustoin keiton pelkällä suolalla. Itse pilkotut kasvikset maistuvat niin paljon enemmän kuin pakasteesta ostetut, että pelkkä suolakin riitti hyvin maustamaan keiton. Mieheni otti osan keitosta omaan kattilaansa ja maustoi makunsa mukaan. Hyvä kuitenkin näin, että ei tarvitse kokkailla molemmille omia ruokia, vaan voimme syödä samoja. Raaka-aineet valitaan vain listan mukaisesti, että ikäviltä yllätyksiltä vältytään.

Tulen varmasti jatkossa kirjoittamaan lisää ärtyvän suolen oireyhtymästä ja suuri osa resepteistä tulee varmaan myös olemaan oireyhtymän omaavillekin sopivia. Lisäsinkin oireyhtymälle nyt oman kategoriansa tuonne hyvinvoinnin alle. Iloitsin niin kovasti Vatsan vapaapäivä -blogin löytymisestä, että tiedän, miten tärkeää vertaistuki on tämän oireyhtymän omaaville.

Olen ollut diagnoosin jälkeen jotenkin vähän pihalla siitä, miten paljon voin poiketa ruokavaliosta. Tämä epätietoisuus ajoikin vatsani taas niin huonoon kuntoon, että kivut alkoivat. On ollut siinäkin mielessä hankalaa tietää missä raja menee, että kipuja ei aina tule. Tuntuu, että vatsa on kestänyt ja kestänyt, mutta viime viikolla juomani kahvikupillinen oli sille viimeinen pisara. Toisaalta olen kyllä iloinen siitä, että voin aina silloin tällöin vähän poiketa ruokavaliosta ilman, että kohtaan tuskallisia kipuja. Pitää jatkossa vain miettiä tarkemmin, miten usein ja millaisissa määrin voin syödä jotain ruokavalion ulkopuolelta.

Kaikki kanssavatsavaivaiset! Pidetään lippu korkealla, vaikkei tämä homma aina tuntuisikaan helpolta. Kyllä se siitä! 🙂

Facebooktwittergoogle_pluspinterest