Jouluruuat ja fodmap

Sain juuri viikonloppuna kehuja sopivasta julkaisutahdistani. Tuudittauduin kehuun tietysti välittömästi ja havahduin kirjoittamaan lisää vasta tänään. Edellisestä kirjoitelmastani on jo yli viikko – kääk! No, ei tauko blogia kaada (I think).

Olen heti joulukuun ensimmäisestä päivästä alkaen höpsähtänyt täysin kaikkeen jouluhommailuun. Tein porkkanalaatikot pakastimeen valmiiksi heti ensimmäisenä päivää ja asunto on jo melkein kokonaan koristeltu. Olen myös tehnyt käytöstä poistettuun terraarioon jouluisen metsäkuvaelman ja ulko-oveamme koristavat jouluvalot. Myös kynttelikköjä löytyy ja ajattelimme ottaa kuusenkin jo tällä viikolla esiin.

Taisin jossain kirjoituksessani jo mainita, että jouluruokien yhdistäminen fodmap-ruokavalioon on mietityttänyt minua melkoisesti. Nyt olen kuitenkin todennut, että selviän jouluruokailusta varmasti ihan hyvillä olotiloilla, kunhan pidän kohtuuden tietyissä ruuissa. Porkkanalaatikkoa väsätessäni huokaisin helpotuksesta, sillä käyttämääni ohjeeseen tulee vain 0,5 rkl siirappia. Olen ollut siinä käsityksessä, että siirappi ei sovi fodmap-ruokavalioon, mutta ainakin FODMAP-keittiöni -blogin listauksessa se oli luokiteltu kohtuullisesti nautittaviin ruoka-aineisiin. Tässäkin on varmasti taas parasta kuunnella itseään ja omaa vatsaansa. Olen nimittäin huomannut, että vaikka jokin ruoka-aine toimisi yhdelle, se ei välttämättä toimi toiselle, vaikka kyseessä olisi sama oireyhtymä.

Nyt kun siirappi on siis kohtuullisesti vapautettu käyttööni, iloitsen myös siitä uutisesta, että voin syödä pari piparkakkua! Ja jos pysyn kohtuudessa piparien kanssa, voin varmasti myös herkutella muutamalla Geishalla, jotka mielestäni kuuluvat ehdottomasti jouluun. Onneksi myös huikea määrä juustoista on laktoosittomia, joten minun ei tarvitse kärvistellä lempparisesonkiani ilman juustoherkkujani.

Katselin tuossa muutenkin läpi jouluruuista tekemäämme listaa ja nähtävästi syömiset menevätkin paljon helpommin fodmappina kuin aluksi kuvittelin. Lihapullat olen jo pitkään tehnyt kaurahiutaleisiin korppujauhojen sijaan ja nyt ei siis tarvitse vaihtaa kuin kermaviili laktoosittomaan. Rosollin jätän väliin punajuurien vuoksi, mutta pelkät keitetyt porkkanatkin maistuvat mainioilta. Kala nyt on kala, eli sitä voin syödä ihan rauhallisin mielin, samoin laktoosittomaksi tehty perunamuusi. Salaatinkin voi tehdä vaan sellaisista raaka-aineista, jotka kuuluvat fodmap-ruokavalioon. Quite simple!

Glögin ja tähtitorttujen kanssa olen vielä vähän mietiskelyosastolla. Kaupan glögiä en ole uskaltanut kovin paljoa juoda, mutta nyt löysin sopivan helpolta kuulostavan glögiohjeen tuolta aiemmin mainitsemastani FODMAP-keittiöni -blogista. Monen glögiohjeen kohdalla olen todennut niiden olevan liian hankalia tehdä, että tulisin niitä kokeilemaan. Tämä chai-teen valmistusta muistuttava glögiohje kuitenkin vaikutti helpolta ja menee varmasti kokeiluun.

Niin ja ne tähtitortut. Taikinan tekeminen itse vaikuttaa kaikilla löytämilläni ohjeilla niin työläältä, että todennäköisesti jää tekemättä. Mutta mikäli kuitenkin innostun, olen ajatellut Ihanan inkiväärin innoittamana käyttää porkkanahilloa luumuhillon tilalla, sillä luumu on minulle ehdottomasti yksi pahin mahavaivojen aiheuttaja. Porkkanahillostakin saa helposti fodmap-version, kun jättää hunajan pois ja lisää hillosokerin määrää.

Olen todella kiitollinen siitä, että jouluruokien kanssa pääsee kuitenkin näin vähällä reseptienmuuntelulla ja vaivannäöllä, vaikka herkkävatsainen onkin. Ihanaa joulunodotusta ja jouluruokafiilistelyä kaikille – sekä herkkä- että teräsvatsaisillekin! 🙂

Facebooktwittergoogle_pluspinterest